Een glaasje madeira, my dear

Ma 82 jaar kijkje bij de marina weer taart
Na op 20 september Funchal een beetje verkend te hebben, komen om 22.30 uur Ma, Simone en Leon bij hun hotel aan, waar wij ze staan op te wachten met een flesje bubbels. Wat was het een gezellig weerzien. We hadden het nodige bij te kletsen en voor we het wisten was het middernacht en konden we Ma feliciteren met haar verjaardag. Daarna zijn wij terug naar de boot gegaan, zodat zij konden gaan slapen na een lange reisdag.
Voor de volgende ochtend hadden we een taart besteld bij het bakkertje vlak naast het hotel. Helaas waren ze de bestelling vergeten, maar na een kwartiertje wachten hadden we toch een super verse taart met kaarsjes. Het is gebruik op Madeira om kaarsjes op te steken voor het nieuwe jaar dat komt i.p.v. de leeftijd die net bereikt is. Voor dat wij er zijn, hebben Ma, Simone en Leon al een paar mooie excursies voor die week uitgezocht. Dus dinsdag kunnen wij gelijk al met ze mee om het westen van Madeira te bezoeken. Maar eerst vieren we natuurlijk op maandag Ma haar verjaardag: taart bij de koffie, ‘s middags korte bezichtiging van Funchal en ‘s avonds diner (wat Ma kreeg aangeboden van het hotel) afgesloten met weer een taart en bubbels.
Kaap Girao kaap Girao bananenplantage
 natuurlijke baden natuurlijke baden Ria en Leon bekijken elkaars foto's
Op dinsdag excursie 1: Met de bus eerst richting de hoogste kaap van Europa de Cabo Girao, daarna een bananenplantage bezocht en verder langs de kust gereden. We zouden nog een tussenstop op een hoogvlakte hebben, maar deze lag volledig in de mist, dus gelijk door naar Porto Moniz, waar we in een restaurant bij de natuurlijke zwembaden onze lunch geserveerd kregen. Later nog wel op een mooi punt gestopt waar we een lekker plaatselijk drankje konden proeven, de Nikita. Moe maar voldaan kwamen we terug bij het hotel, waar we een verfrissende duik in het zwembad hebben genomen.
Kabelbaan Funchal vanuit de kabelbaan naar beneden gewandeld
Op woensdag zijn we met de kabelbaan bij Funchal naar boven gegaan, met de bedoeling om langs een levada terug te wandelen. Het bleek echter dat deze wandeling niet echt veilig was. Ma en Simone zijn in een sleetje naar beneden gescheurd en Leon, Peter en ik zijn langs de gewone weg naar beneden gewandeld. Dit was enorm steil en de volgende dag hadden we dus best wel wat spierpijn. Leon, Ma en Simone hebben op donderdag de Spa van het hotel bezocht, om weer van de spierpijn af te komen (of was het toch gewoon voor de ontspanning). De dag erna, op vrijdag, stond de volgende excursie gepland: De aroma’s van Madeira.
drank drank drank  nonnendal nonnendal Camara de Lobos
Dat hebben we geweten: drank, drank en nog eens drank. Het begon op grote hoogte met de keuze uit een kastanje- of kersenlikeur, oke ook een stukje koek erbij. Met natuurlijk wel een prachtig en beangstigend hoog uitzicht over het Nonnendal. Daarna naar een madeira-proeverij en er achteraan naar het schattige vissersplaatsje Camara de Lobos om een (zeer sterke) Poncha te drinken. Na deze excursie maar weer een plons in het zwembad om nuchter te worden. Haha, zo erg was het niet hoor 😉
Mercado dos Lavradors vismarkt markt

deuren oude deel Funchal  Deur Funchal Madeira tapas and wine
Op zaterdag hadden Simone en Leon een wandeling gepland en hebben wij Ma opgehaald om naar de markt te gaan en het oude deel van de stad te verkennen. De Mercado dos Lavradores is zeer kleurrijk met veel bijzondere soorten fruit en een mooie vismarkt. We hebben allerlei soorten vers en gedroogd fruit kunnen proeven. Daarna door naar de kleine straatjes die daar achter lopen. Er zijn hier diverse kunstgaleries en alle deuren zijn erg mooi beschilderd. ‘s Avonds zijn we ter afsluiting van deze week bij “Madeira tapas and wine” gaan eten. Ma, Leon en Simone bedankt voor alle gezelligheid in deze  “vakantie” tijdens onze reis.

2 Comments:

1. Beste Peter & Ria,
    Uit de berichten die ik ontvang maak ik op dat jullie het geweldig naar de zin hebben. Ik dacht dat zo’n avontuurlijke zeiltocht flink afzien zou zijn maar jullie rijgen feest, eten en borrelen aaneen. Het is jullie van harte gegund en geniet er van.
    Hartelijke groeten en een voorspoedige tocht verder,
    Dick Tom

• Het is hier inderdaad genieten. Maar binnenkort hebben we weer wat grote oversteken voor de boeg en dan ziet ons leventje er heel anders uit. Groetjes Ria en Peter