Dubbele stedentrip: Van Porto naar Lissabon

pont tram DSC01071 Jarige Peter Casada Musoca Casa da Musoca

Op 26 augustus kwamen wij, Hugo en Sabine, aan in Porto. Net op tijd om Portugese tijd 00.00 uur ’s avonds Peter te feliciteren voor zijn zesenvijftigste verjaardag. De volgende morgen moest dit natuurlijk echt gevierd worden met gebak in de stad. We trokken er dan ook direct op uit om het centrum van Porto te verkennen. De haven van Porto ligt net buiten het centrum. Middels een klein pontje en een zeer authentiek trammetje kwamen wij toch gemakkelijk op de plek van bestemming. Via een local kregen wij een advies waar we de lekkerste eclairs van Porto konden eten. Dit was best een stuk lopen, maar gaf dan ook direct een leuke route hoe wij de stad konden bekijken. Na de gebakjes zijn we ons pad vervolgd richting Casa da Músoca. Dit is een modern theater ontworpen door een Nederlandse architect, Rem Koolhaas.

Terug bij de haven zagen we allemaal palen vol schone was hangen. Wassen blijkt hier een sociale activiteit. Dit wordt in een grote ruimte met de hand gedaan. Op de naast gelegen speelplaats kunnen de kinderen met elkaar spelen en de dames kletsen terwijl de was buiten droog waait.

was wasruimte vis eten Grahams grahams grahams

’s Avonds zijn wij in de visserswijk achter de haven vis van de barbecue gaan eten als afsluiting van Peters verjaardag. Helaas moest Hugo nog wat inkomen bij het ontleden van de vis. Hij liep hierbij een eerste “graat” keelwond op. Dit mocht de pret van de rest van de avond niet drukken.

Wat is Porto zonder port proeven? Dag 2  gingen wij dan ook op bezoek bij het porthuis van Graham’s. Het was een zeer leuke en interessante rondleiding. Nu weten we eindelijk het verschil tussen port, tawny port en vintage port, welke we aan het einde ook mochten proeven.

vissen vlaggetje hulp bij aanleggen in Lissabon

Dag 3 begon onze tweedaagse zeiltocht naar Lissabon. Voor Hugo de eerste keer dat hij een nacht door ging zeilen. Met een licht briesje en een lekker zonnetje begonnen we onze tocht. Op het begin moesten we even wennen aan de lange oceaan golven, maar even onderweg ging het steeds lekkerder. Onderweg probeerden we nog een vis te vangen, maar zonder succes.

’s Nachts werkten we in ploegendiensten van vier uur. De dames begonnen, helaas was er weinig wind. Toen de heren om 00.00 uur de ploeg afwisselde, trok de wind aan. Zij konden dan ook een heerlijk stuk zeilen in het schijnsel van de volle maan. Om 04.00 uur zakte de wind volledig in en moesten de dames motoren. Tevens begon het te misten en werd het zicht slecht. Wonderbaarlijk genoeg wisten ze nu wel vis te vangen. Ze bleven vasthangen in een visnet van een visser. Peter moest assisteren om met zijn drieën het vlaggetje los te snijden. Een uur later, los en weer varende, trok de mist op en wisten we rustig te motoren naar Lissabon waar we vier uur ’s middags aankwamen.

hoedjes pastei Belem fado

Lissabon, leuke stad met gebruiksaanwijzing.

1. Lissabon ligt aan een rivier. Bij binnenkomst passeer je direct een mooie brug. De Golden Gate burg van Lissabon ook wel. Nadeel: lig je in de haven dicht in de buurt van deze brug, hoor je een constant geluid.
  2. Lissabon is op heuvels gebouwd. Nadeel: een klein stukje lopen op de kaart, is al snel een kuitenbijter. Met de gladden steentje is ook afdalen een pittige kluif. Dus gebruik goede schoenen en gelukkig zijn taxi’s niet duur. Daar hebben we dan ook gretig gebruik van gemaakt.
  3. Lissabon staat bekend om zijn tramlijnen, nummer 28 is een begrip. Nadeel: Wij waren niet de enige toeristen. De wachtrij was net als in de Efteling een uurtje wachten, maar dan hadden wij mooi wel onze droomvlucht.
  4. Lissabon is een grote stad, dus er kon ingeslagen worden. Bedenk dat alleen niet om 13.00 uur, want dan is het hier siësta. Gelukkig ligt de boot weer vol met Nespresso, zekeringen, nieuwe jurkjes en een hoed voor Don Corleone Peter. Andere middelen als hasj en marihuana zijn ook prima te verkrijgen althans als je Hugo meeneemt die tot drie keer toe op klaarlichte dag het een en ander kreeg aangeboden.
  5. Lissabon is een stad waar je heerlijk kan eten en nee dat is geen nadeel. Vis of vlees allebei goed, maar zeker ook de pastei de Belém ( soort crème brulee in bladerdeeg) is een echte aanrader. Vooruit een nadeel: We zullen nu een balansmaandje moeten houden.
  6. Lissabon staat bekend om de Fado muziek. Uiteraard moesten wij dit beleven. Fado is een vrij zwaarmoedige klaagzang. Als dat goed gezongen wordt klinkt dit toch echt aangenaam. Wij troffen een zangeres met de stem van een engel. Echter als engelen er zo uitzien, blijf ik nog wel even hier.
  7. Lissabon heeft een vliegveld, dus is makkelijk te bereizen. Wij hadden echter tickets vanaf Porto. Dus taxi, trein, metro, vliegtuig en auto gezien. Kortom tijd zat voor een blog van deze topweek.