De koning te rijk

DSC04125 DSC04128 DSC04142 DSC04152 DSC04153 DSC04223

Het is alweer even geleden dat ik een blog heb geschreven. Dat komt omdat er steeds minder te vertellen valt. We zijn inmiddels een beetje verwend: Weer een mooi eiland met een mooie baai, nog meer schildpadden en nog wittere stranden en overal groene regenwouden. Wat moet je daar dan nog over schrijven. Wat erg he! Eigenlijk zijn we toe aan verandering, lijkt het wel. Dus we hebben, voor tijdens het orkaanseizoen,  een lekker lange vakantie naar Nederland geboekt. Ook hebben we een haven op Curaçao besproken waar de boot dan kan liggen. Maar ondertussen genieten we nog steeds volop van het prachtige weer, het heerlijk warme blauwe water en natuurlijk van elkaar, hoor!
We liggen inmiddels bij Antigua in de English Harbour. Dominica en Guadeloupe hebben we met een kort bezoek verblijd. Deze eilanden hadden we 4 jaar terug al uitgebreid bekeken en het leek ons nu leuker om door te gaan naar Antigua waar de Sailing Week gaande is. Ook hebben we via het internet eindelijk een dealer gevonden die ons een Yamaha 8 pk enduro voor onze bijboot kan leveren. We waren hier al een tijdje naar op zoek omdat we onze 20 jaar oude 4 pk Yamaha niet meer helemaal vertrouwen. Hij begint nu echt kuren te krijgen. Je bent toch wel erg afhankelijk van je bijboot. We hebben sinds november niet meer in een haven gelegen en je dinghy is dus je vervoer naar de kant. Maar de nieuwe is besteld en wordt morgen afgeleverd, onder het toeziend oog van de douane.
Voordat we richting Antigua vertrokken, hebben we een auto gehuurd om het binnenland van Martinique te bekijken. Ook ben ik daar nog even naar de kapper geweest. Het leek mij dat die Fransen wel goed moesten kunnen knippen. Het zit prima en ik kan er weer even tegenaan. Daarna wilden wij in 3 lange dagtochten (3×55 mijl) verder gaan. Eerst naar Dominica, waar we de Tina Princess weer tegenkwamen. Het was erg leuk om ze weer te spreken. Na 2 nachten door naar Deshaie op Guadeloupe. Het grappige was dat we daar ook weer oude bekenden tegenkwamen namelijk de Twixx. Daar hebben we 2 avonden mee geborreld en gegeten. Ook lag de Ganesha in deze baai, maar die hebben we niet gesproken. We hadden daar eigenlijk maar 1 nacht willen blijven, maar onderweg van Dominica naar Guadeloupe bleek er vrij veel water bij de motor te staan en dat probleem wilden we eerst verholpen hebben. We hadden al wel door dat het water naar binnen kwam als de motor draaide. Het bleek uiteindelijk de schroefas-afdichting te zijn. Volgens het boekje hoefde er alleen vet bij en het probleem was toen snel verholpen (achterstallig onderhoud ;-)) Maar het was natuurlijk geen straf om met Rob en Brigitte gezellig bij te praten.

DSC04162 DSC04165 DSC04159
In de English Harbour op Antigua was het een drukte van jewelste toen we aankwamen. Dat kwam door de Sailing Week. Maar gelukkig gingen de meeste schepen voor zonsondergang anker op en richting de haven. Zo hadden wij toch voldoende ruimte om daar voor anker te gaan. De Jonas lag er ook al. Zij zijn vanaf Martinique een nachtje doorgegaan en waren daardoor eerder dan wij aangekomen. ’s Avonds samen een biertje aan de kant gedronken. En wie kwam daar aan: Leon Veth. Hij was daar met de Westwind van de Zeezeilers om met een groep mee te doen aan de wedstrijden. Hij vroeg gelijk of Peter geen zin had om een dagje mee te racen en daar zei Peter natuurlijk geen nee tegen. Jammer genoeg kon de Westwind niet zo goed mee komen met al die supersnelle wedstrijdjachten en de groep heeft na die eerste wedstrijd besloten om lekker te gaan chillen op de andere eilanden richting St. Maarten. Helaas voor Peter bleef het dus bij die ene wedstrijd, maar ze hadden groot gelijk om wat anders te gaan doen. Ik ben die dag met Hanny en Jakob gaan wandelen, zeg maar gerust hiken. Het was een zeer steil pad naar Shirley Heights, maar zeker de moeite waard. Boven op de berg hadden we een prachtig uitzicht over 2 baaien en de wedstrijden. Terug hebben we toch maar de gewone weg genomen.
DSC04168 DSC04187 DSC04218 DSC04226 DSC04228 DSC04245
Gisteren hebben we de rood/wit/blauwe vlaggetjes opgehangen die we van Joke en Arianna hadden gekregen want het was Koningsdag en die wilden we niet zomaar voorbij laten gaan.  Overdag zijn we naar St. John’s, de hoofdstad, geweest. We konden daar eindelijk weer eens een goed internetkaartje kopen. Verder stelt die stad niet zoveel voor. Het leek Suriname wel: alles slecht onderhouden, een Cathedraal die op instorten stond, maar wel zeer vriendelijke, goedlachse mensen.
’s Avonds kwamen Hanny en Jakob voor een Hollandse oranje borrel. En rond 10.00 uur was er een groot vuurwerk ter afsluiting van Koningsdag. Of had het te maken met de Sailing Week?

2 Comments:

1. Ha Peter en Ria, waar gaan jullie de boot achterlaten voor het hurricane seizoen? Maar voorlopig eerst nog even genieten daar. Veel plezier. Cees en Anneke

2. Adri den Dunnen

Mooie verhalen, leuk om te lezen. Geniet ervan; voor veel mensen blijft het alleen dromen over dit soort belevenissen. Hopelijk wordt het hier binnenkort wat warmer anders wordt de overgang voor jullie wel groot. Hartelijke groeten.