La Gomera – Mindelo dag 1

DSC01917 P1000520 P1000522Gisteren zijn we om 13.00 u. vertrokken uit San Sebastian. Iets later dan gepland omdat we een reeflijn uit de giek trokken en deze er weer in gepriegeld moest worden. Hiermee reef (kleiner maken) je het grootzeil en zonder eerste rif wilden we niet vertrekken omdat je deze vrij snel gebruikt op de oceaan. Rond La Gomera hadden we nog aardig wat last van acceleratie-winden en stroom tegen, maar eenmaal op de oceaan werd de wind constanter. Wel stonden er nog erg rommelige golven van de wind die er de dagen ervoor heeft gewaaid.
Na 24 uur hebben we er 127 mijl van de 800 opzitten. De wind varieert tussen de 10 en 15 knopen uit noord-oostelijke richting en we kruisen voor de wind af. Als we echt voor de wind zouden zeilen dan rollen we verschrikkelijk en zo vinden we het duidelijk prettiger. Het is natuurlijk wel een klein stukje om, maar de snelheid is weer wat hoger. Dus we hopen dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt. Rond 21.00 uur hadden we geen wind meer en hebben 5 uur de motor aan gehad.
Gisteravond is het voor het eerst gelukt om via een netje op de ssb-radio te praten met de Hullu Poro, de Vaguebond, de Ariel en Long John Silver die nog El Hierro lag. Met de Jonas (Santa Cruz,Tenerife) en Lovis (In Mindelo) kregen we geen contact. Vanavond proberen we het nog een keer. Het is prettig om iedere avond even contact te hebben met de andere boten. Zo weet je hoe het bij hen vergaat aan boord en hoe het met de wind staat.
Hier aan boord is het de eerste dag meestal een beetje wennen, zeker nadat je 2 weken in een haven hebt gelegen. We moesten nog even zeebenen kweken en ook het slapen gaat nog niet optimaal. Meestal gaat dat de tweede dag beter en na een week zit het ritme er echt wel in.
Ik denk dat jullie ook nog even de blog van de Vaguebond moeten lezen. Deze geeft op een humoristische wijze de vertrekkersstress weer die wij ook zo ervaren hebben.

3 Comments:

1. Frank Wesselings

Prachtig om jullie verhalen te lezen.
    Ik lees ze altijd met veel plezier.
    Het avontuur, rondje Atlantic, is nu echt begonnen!
    Stoer hoor!

Take care!
    Groet,
    Frank

2. Ik wens jullie een goede vaart en een behouden aankomst straks in KaapVerdië.