Het redelijk rustige weer houdt nog even aan en we besluiten snel door te gaan met onze tocht. Na 2 nachten bij Cayo Largo gelegen te hebben willen we via Isla de la Juventud door gaan naar Havana.
Op Cayo Largo halen we wat geld bij de bank. Je moet om geld op te nemen wel 3 keer je handtekening zetten en je komt de bank niet in zonder paspoort. Dit zijn weer ouderwetse tijden. Je hebt hier 2 soorten geld. Cuc’s worden door de toeristen gebruikt en lokale pesos door de bewoners. Voor ons is het ook wel handig om lokale pesos te bemachtigen omdat je dan op bijvoorbeeld markten goedkoper fruit en groente kunt kopen.
Na de havenmeester betaald te hebben kunnen we onze cruisingpermit (Despacho) bij de Guarda Frontera ophalen en kunnen we vertrekken. ’s Ochtends om 7.30 nog even diesel getankt en we zijn er klaar voor. We varen gelukkig nog achter het rif als blijkt dat er geen koelwater uit de motor komt. Gelijk het anker gedropt en kijken wat het probleem is. Zo kunnen we in ieder geval niet verder. We zien vrij veel rommel in de buis naar de inlaat. Met doeken en een stok geprobeerd het eruit te krijgen, maar het zit muurvast. We halen allerlei plantjes naar boven, maar een stuk wier blijft vastzitten. Uiteindelijk krijgen we het van binnenuit los en kunnen we na 1½ uur onze reis vervolgen. Bij Canal del Rosario varen we naar binnen en achter het rif is het water weer een stuk rustiger. Maar wat is dit water groot zeg. Niets lekker beschutte baaitjes. We droppen het anker vlak bij Cayo Rosario en liggen er prima voor de nacht. De volgende dag weer vroeg op om naar Isla de la Juventud te gaan. We varen voorbij de eilandjes en komen op Golfo de Batabano. Dit water achter de riffen en eilandjes is wel 150 nm bij 70 nm in oppervlakte. Als je nagaat dat een oversteek naar Engeland ongeveer 100nm is dan kun je je voorstellen wat een enorm groot water dit is.
Volgens onze gids en blogs die we hadden gelezen zou je bij Nuevo Gerona op Juventud aan de kade kunnen liggen. Echter toen wij er eind van de middag aan kwamen werden we gesommeerd om gelijk weer te vertrekken. De haven was sinds dit jaar volledig commercieel geworden en we konden praten als Brugman, maar we moesten gewoon vertrekken. Uiteindelijk net buiten Nuevo Gerona in een baai voor de nacht geankerd en dan maar gelijk weer door naar de volgende plaats Seguanea. Hier moeten we onze despacho laten aftekenen om door te kunnen gaan naar Havana. Dit aftekenen moet je bij iedere plek waar je voor anker gaat of waar je aanlegt door de Guarda Frontera laten doen, behalve bij onbewoonde eilandjes. Als wij met de dinghy bij de kant komen, staan ze ons al op te wachten en willen mee naar de boot. Prima, het waait stevig maar als zij dat zo willen dan doen we dat. Met een licht nat pak stappen ze bij ons aan boord. Super aardige gasten die zeer geïnteresseerd zijn en best wel zin in een biertje hebben. Nadat ze de nodige formulieren hebben ingevuld brengen we ze weer terug tegen de golven en wind in. Bij Seguanea is Hotel Colony, waar je met een internetkaartje gebruik kunt maken van de computer. Hier halen we de weerberichten op en er blijken een paar dagen relatief rustig weer aan te komen, daarna gaat de wind naar het noorden en dat is niet handig als je om de westpunt van Cuba heen wilt. Zo vertrekken we gelijk weer vanaf Seguanea en zien dus weinig van Juventud. We hebben het gevoel dat we jagen langs de zuidkust van Cuba, we hebben nauwelijks tijd om wat te bekijken en bij te komen, maar het weer is allesbepalend. De vrijheid die we de afgelopen jaren hadden is ver te zoeken, we moeten gewoon door. Als je zeilt ben je afhankelijk van weer en wind. Nu op de motor telt dat dubbel zo hard elk goed weergat moet je door. Eerst een dagje minder wind zodat de golven kunnen afnemen en dan gaan, want wanneer komt er weer rustig weer? Inmiddels hebben we 232 uur gemotord en 1345 mijl afgelegd, nog 300 mijl te gaan tot Palm Beach. (1 zeemijl/nm = 1852 meter)
Het is een stevige tocht naar Havana, we rollen alle kanten op. Als blijkt dat we midden in de 3de nacht zullen gaan aankomen, besluiten we om overdag een baai in te varen en een paar uurtjes uit te rusten. We horen de Guarda oproepen, maar doen net of we ze niet horen. We hebben geen zin om voor die paar uur de dinghy en het motortje klaar te maken en ons aan de kant te melden. Gelukkig komen ze ook niet naar ons toe en vlak voor het donker wordt varen we de baai weer uit. De laatste nacht is het heerlijk rustig en om 7.00 varen we Marina Hemmingway in en kan onze “vakantie” beginnen.
Hier blijven we een week of 2 om meer van Cuba te kunnen bekijken. Deze marina ligt ongeveer 30 kilometer van Havana. Gisteren zijn we al een dagje naar Havana geweest. Wat een geweldige stad daar gaan we zeker vaker heen.
Hieronder alvast wat foto’s van Havana: