Alle Sinten op een rijtje

DSC04275 DSC04277 DSC04284

De Antigua Sailing Week werd op zaterdag 30 april afgesloten met een feest voor en door de locals. Alle wedstrijdboten waren al vertrokken en hebben de parade en het strijken van de vlag dus gemist.
Peter haalt voor we vertrekken de ankerlier uit elkaar, omdat hij af en toe hapert. Hij loopt nu weer als een zonnetje. Op maandag laten wij Antigua achter ons. We hebben er enorm genoten, dus hierbij nog wat laatste plaatjes van Nelson Dockyard. De Jonas gaat deze week richting Bonaire en wij willen nog een stukje meer van de (Hollandse) Carieb zien.

DSC04254 DSC04256 DSC04274 DSC04262 DSC04268 DSC04269
De eerste Sint die we willen aan doen is Sint Kitts en Nevis. Bestaande uit 2 eilanden, waarvan we eerst langs Nevis komen. Een lekkere lange dagtocht van 54 mijl. Rond 7.00 uur zijn we vertrokken en net op tijd voor de sundowner liggen we aan de mooring voor Charlestown. Het eerste wat op valt is dat we bij een echt ander eiland aankomen dan we ervoor hebben gezien. Van een afstand lijkt het wel een sombrero, vlak aan de onderkant en een vulkaan in het midden. Meestal hangt er een wolk rond de top, wat soms op sneeuw lijkt en daarom heeft Columbus het eiland Nevis (sneeuw) genoemd. We wilden hier maar een nachtje blijven. Dus de volgende ochtend inklaren, wat zeer effectief gaat. Drie kantoortjes op een rijtje, overal even betalen en je mag op de 2 eilanden verblijven. We hebben natuurlijk nog wel wat boodschapjes gedaan en de stad bekeken. Daarna door naar White House Bay bij St. Kitts. Dit was echt een hele mooie rustige baai, waar we heerlijk gesnorkeld hebben bij een wrak en ’s middags een biertje hebben gedronken bij een leuk tentje op het strand. Van een afstand zag het er oud en vervallen uit, maar het bleek een vrij exclusief mooi ingericht restaurant te zijn, waar allerlei Amerikaanse toeristen kwamen eten. Na die 2 (dure) biertjes snel terug naar de boot om daar lekker gewoon te eten. De volgende dag heeft Peter eerst mijn haar geverfd (hij begint er echt handig in te worden, nieuwe roeping?) en daarna wilden we naar Basseterre voor de nacht en om daar uit te klaren. Je lag er echter zo hobbelig dat we terug zijn gevaren naar White House Bay. De volgende ochtend hebben we kort bij Basseterre gelegen om het uitklaren te regelen en onze laatste ec-dollars op te maken.

DSC04291 DSC04288 DSC04292 DSC04294 DSC04298 DSC04300 DSC04304 DSC04305 DSC04311
Door naar de volgende Sint namelijk Sint Eustatius (Statia). Onderweg hebben we nog even via de marifoon gezellig gebabbeld met de Aurora die op de kant stond bij St. Kitts. We kwamen er aan op 5 mei, Bevrijdingsdag en tevens Hemelvaartsdag. Omdat dit een van de Nederlandse gemeentes is, was alles gesloten i.v.m. Hemelvaartsdag, maar aan Bevrijdingsdag wordt niets gedaan. Op geen enkel ander eiland is Hemelvaartsdag een vrije dag, dus dit was wel bijzonder. Na het inklaren zijn we omhoog naar Oranjestad gelopen. Deze stad zijn ze prachtig aan het restaureren. Er is een mooi fort en straten met amsterdammertjes er langs. Het plan was om hier 2 dagen te blijven, maar we lagen zo hobbelig dat we ‘s nachts niet konden slapen en we hebben toen besloten om uit te gaan klaren en door te gaan naar de volgende Sint.

DSC04315 DSC04317 DSC04331 P1130703 (600 x 450) P1130699 (450 x 600) P1130696 (600 x 450)
Eind van de dag lieten we ons anker vallen in de baai van Marigot, Sint Maarten. We zagen diverse Nederlandse bekenden liggen die we wilden uitzwaaien als ze richting de Azoren zouden gaan. Nou, we waren net op tijd. ’s Avonds nog even geborreld en gegeten met Perry en Arnold. En de volgende ochtend hebben we Lovis, Morning Glory, Thorang-La, September Blue en de Sailaway (België) uitgetoeterd en gezwaaid.
Andere bekenden die hier nog liggen zijn de Chara en de Flying Fish die komende week ook richting Azoren vertrekken en de Zensation die net als ons richting zuid gaat om het orkaanseizoen daar uit te zitten. We zijn dus nog wel een paar daagjes druk om met iedereen bij te praten. Wij blijven vermoedelijk nog een dag of 10 in en om Sint Maarten, dus daar schrijf ik in een volgende blog over.

One Comment:

1. Leuk zeg om weer allerlei bekenden tegen te komen. We hadden via de AIS al gezien dat de Lovis vertrokken was samen met nog meer boten. En dat jullie de Zensation die daar op de kant staat hebt bezocht. Grappig om op verschillende eilanden Nederlandse vlaggen te zien wapperen. gr van Cees en Anneke