Van Frans feest naar Spaans feest

14de juli terras Lezardrieux feest 14de juli

Quatorze julliet, de nationale feestdag van Frankrijk, hebben wij in Lezardrieux gevierd. En in Lezardrieux wordt dat met de hele plaatselijke bevolking gedaan. ‘s Ochtends gingen we een petit cafe drinken op het terrasje in het centrum en daar kwamen net allemaal mensen bijeen voor de parade. De eigenaar van het cafe kwam naar buiten gelopen met zijn trommel en zo kwamen uit allerlei winkels locals vandaan met trommels, fluiten en doedelzakken. Bij de “Marie” werd er verzameld en op een gegeven moment werd de parade gevormd en vertrokken ze met bloemstukken richting een monument. Lekker op z’n frans allemaal. Na de parade zijn we nog even over de rommelmarkt geslenterd en ‘s avonds zijn we aangeschoven in de feesttent. Helaas is ons Frans niet al te best en spreken de fransen weinig Engels, maar ondanks dat was het een erg gezellig feest en werd de avond afgesloten met een geweldig vuurwerk.

mist Camaret DSC00701

De dag erna hadden wij het plan om een nachtje door te gaan naar Camaret. We hadden die dag echter dikke mistbanken en ‘s avonds rond een uur of 9 besloten we om toch maar L’Aber Wrac’h aan te lopen. In het donker zijn we de rivier opgevaren en hebben we een plekje aan de steiger gezocht om daar de volgende ochtend al weer vroeg te vertrekken. Ook die dag weer dikke mistbanken, maar gelukkig konden hebben we radar en AIS aan boord en konden we het verkeer om ons heen goed volgen. In Camaret hebben we ons anker laten vallen en zijn we een paar dagen gebleven in afwachting van goede wind voor de oversteek naar La Coruna.

onderweg naar La Coruna Twixx prachtige zonsondergang

En zo gingen wij op 21 juli uit Camaret richting Spanje. We vertrokken samen met de Twixx, een andere Nederlandse vertrekker. Onderweg hadden we af en toe contact met ze via de marifoon. Toen we weggingen hadden we nog een rommelig zeetje met korte golven, maar gaandeweg de golf van Biskaje  kregen we langere oceaangolven. Het was wel weer even wennen om om beurten wacht te lopen. De tweede nacht ging dat al een stuk beter. Peter doet de wacht van middernacht tot 4 uur en mag genieten van de prachtige sterrenhemel. Ik mag genieten van de ondergaande zon en in de volgende wacht het weer licht zien worden. Overdag slapen we dan ook nog een paar uurtjes. De 23ste zagen we ‘s ochtends vroeg de kust van Spanje en rond de middag kwamen we na een rustige overtocht in La Coruna aan.

Middeleeuws feest bbq DSC00760

Maar wat een contrast: eerst 3 dagen alleen zee, wind en af en toe wat dolfijnen en dan mensenmassa’s tijdens een middeleeuws feest in de oude stad van La Coruna. Dit feest gaat de hele week duren en vandaag (25 juli) is er een feestdag ter ere van de heilige Jakobus (Santiago). In de stad wordt er gewoon door gefeest en in de haven zijn er zwemwedstrijden. Eens zien of er vanavond ook nog een beetje vuurwerk komt?

3 Comments:

1. Leuk relaas, leuke belevenissen hebben jullie meegemaakt. De Golf van Biskaie over steken is een hele afstand heb ik gezien. Nu in Spanje nog even Santiago omarmen?

2. Prachtig dat de oversteek goed is gegaan. De middeleeuwse feesten hebben wij destijds ook meegemaakt, erg leuk. Jullie komen al dichterbij…..