La Gomera – Mindelo dag 4

DSC01953 DSC01955 DSC01960Zoals we al voorspelden hebben we het afgelopen etmaal minder mijlen afgelegd, namelijk 121. Gelukkig hebben we wel alles kunnen zeilen, alleen niet zo snel. Doordat er niet zoveel wind is, hebben we ook niet zulke hoge golven. Dus eindelijk hebben we allebei heerlijk kunnen slapen.
Vandaag hebben we prachtig weer en het lijkt met de dag warmer te worden. ‘s Nachts hebben we nog wel een lange broek en jasje aan, maar overdag kan het weer in korte broek en t-shirt.
Het is op de route wel wat drukker dan verwacht. Zo hadden we gistermiddag op een gegeven ogenblik wel 4 boten om ons heen. Waarvan er een precies op onze route voer, alleen in tegengestelde richting. Voor dit enorme vrachtschip zijn we toch maar even uitgeweken. Ook kregen we nog een oproep van zeiljacht Annagine. Zij wilden graag weten of wij recente grib-files (windverwachting) hadden. De grib-files hadden we die nacht nog via de ssb-radio opgehaald. Zij zijn onderweg naar de Carieb, maar voeren op de motor met de fok bij en hadden weinig wind, terwijl wij wel zeilden. Wij konden ze vertellen waar er meer wind verwacht zou worden en ze hebben daarna hun koers wat verlegd richting de Kaap Verde. Ze kwamen ons nog wel even gedag zeggen. Het was een prachtig klassiek schip van wel 35 meter lang. Even daarvoor hadden ze ook het grootzeil gehesen en met vol tuig voeren ze de zonsondergang tegemoet.
Verder zijn het rustige dagen. De eerste boeken zijn uit, af en toe zien we een paar dolfijnen, we vissen wat, maken water met de watermaker en de generator heeft ook voor het eerst echt op zee gedraaid. Vandaag zelfs de ramen van het dock-house gelapt. ‘s Avonds om 20.00 uur, roepen we de andere zeilboten via de ssb-radio op en er wordt steeds meer gekletst. Het is dan ook erg leuk om de ervaringen van iedereen te horen. De een heeft veel wind en de ander duidelijk wat minder. We weten van sommige boten zelfs wat ze die dag gegeten hebben. Nou voor ons werd dat toch de nasi met ham uit blik, maar smaakte verrassend lekker.