Hoppen van eiland naar eiland

Land in zicht SAR vliegtuig eerste vliegende vis aan boord

Het is al weer een week geleden dat wij aan de overtocht van Madeira naar de Canarische Eilanden begonnen. ‘s Nachts heb ik nog een blogje via de ssb-radio verstuurd, wat wel een bijzondere manier van communiceren is. Je typt een email en stuurt het met de zender en met een soort morse-code via Zweden (dit keer, maar kan ook Namibie of waar dan ook ter wereld zijn) naar een email adres die aan je site is gekoppeld en deze wordt dan automatisch geplaatst, zonder dat je zelf internet-contact hebt. Heel bijzonder en je kunt het dus ook niet controleren tot je weer een keer internet hebt. Foto’s en dergelijke kunnen ook niet worden meegestuurd. We gaan dit straks ook doen als we met de grote overtocht bezig zijn.
Nadat ik dat blog geschreven had, kwamen er dikke wolken voor de maan en zagen we het in de verte weerlichten. Voor de zekerheid een dubbel rif in het grootzeil gezet en de fok wat ingedraaid. Kort daarna kregen we een behoorlijke bui, maar wij waren op heel veel wind voorbereid terwijl  dat uiteindelijk wel meeviel. De wind bleef lekker mee staan tot eind van de middag van dag 2, van 21.00 u tot middernacht kon er ook nog gezeild worden, maar daarna was de wind echt op en hebben we verder gemotord. De volle maan scheen weer prachtig over de zee en we hebben de zonnepanelen maar uit laten staan, wie weet konden we nog wat stroom opwekken, zoveel licht was er. We hebben de snelheid wel wat aangepast zodat we met daglicht zouden aankomen.
Op de AIS zagen we wat heel aparts: Normaal zie je alleen schepen die om je heen varen, maar nu zagen we er in een keer een vliegtuig op. Het bleek een SAR-vliegtuig te zijn die op zoek was naar overlevenden van een helikoptercrash.
Met het ochtendgloren zagen we Isla Graciosa liggen. Om 8.30 lieten we het anker zakken en konden we een heerlijke duik nemen in super helder water. We ontdekten nog wel onze eerste vliegende vis aan boord. Er zullen er waarschijnlijk nog velen volgen bij de aankomende oversteek.

Isla Graciosa Isla Graciosa Wagenpark Isla Graciosa
Er is wel een groot verschil van plekjes waar je komt te liggen. Zo lagen we bij Isla Graciosa in een mooi baaitje met een wit zandstrand. Bij het plaatsje Caleta del Sebo leek het of je terug in de tijd was gestapt, alleen het wagenpark verraadde dat je in het nu leeft met allemaal terreinauto’s.
Vanuit Isla Graciosa zijn we naar Lanzarote gezeild en kwamen daar in de jachthaven van Rubicon in een soort luxe vakantiepark terecht, met mooie witte huisjes en een zwembad. Overal om je heen hoorde je alleen maar Engels. We troffen daar de Jonas weer en zijn gezellig met Hanny en Jakob uit eten geweest. Ook stond daar de Long John Silver voor onderhoud op de kant en hebben we met Stef en Manon onder het genot van een borrel bijgepraat. Natuurlijk moet er ook gewoon gewerkt worden en heb ik een paar wasjes gedraaid. Als je goed kijkt zie je aan de stuurboord kant van de boot de was met wasknijpers opgehangen en aan bakboord kant niet. Dit is een speciale waslijn (met dank aan Marieke) waar je de was tussen gedraaide draden hangt. Het kan zo tot windkracht 12 blijven hangen, wordt er gezegd. Deze lijn wordt ook wel roop of Spakenburgse waslijn genoemd en werd vroeger veel in vissersplaatsen gebruikt.
Inmiddels liggen wij in de haven van Gran Tarajal  op Fuerteventura. Hier weinig toeristen en hoor je weer gewoon Spaans spreken. Dit authentieke spreekt ons toch wel meer aan en vanavond zullen wij eens gaan kijken hoe hier Halloween gevierd wordt. Maandag denken we dan naar Gran Canaria te zeilen, omdat aankomende woensdag Carmen daar aankomt om een week met ons mee te varen.

Rubicon Rubicon Rubicon Gran Tarajal Gran Tarajal Gran Tarajal

6 Comments:

1. Dag Ria en Peter,

Ria wat kun jij verhalend vertellen. Wij genieten echt van je reisverslagen.

2. Adri den Dunnen

Mooi om jullie verhalen te lezen. Het zal een heerlijk gevoel zijn om op deze manier onderweg te zijn. Veel plezier, geniet er van.

3. Hoi globetrotters, leuk verhaal weer en mooie foto’s! Leuk om zo met jullie mee te kunnen genieten.
    Kun je die vliegende vissen ook eten? Dat zou wel lekker handig zijn en makkelijk voor jullie bij de grote oversteek dan komt je eten gewoon aanvliegen of uit de lucht vallen haha.
    Geniet weer verder van jullie reis en veel plezier met de gast aan boord vanaf woensdag.
    Tot het volgende bericht xx Leon

• Hoi Leon, het schijnt dat ze best lekker zijn van de grill, alleen moet je ze dan wel levend vinden. Je kunt ze ook gebruiken als levend aas om grotere vissen te vangen. Maar ik denk dat wij ze gewoon overboord gooien of we moeten wel heel uitgehongerd zijn 😉

4. Hoi,wat een prachtige foto s en nog bedankt voor de felicitaties. Vanavond vier ik het ,zit nu te wachten op de mensen met taart en koffie.